Geen hbo’ers in nieuw LSVb-bestuur

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft een nieuw bestuur gekozen, dat geheel bestaat uit universiteitsstudenten. De afgelopen jaren was het hoger beroepsonderwijs telkens in het bestuur vertegenwoordigd. Zo studeert de scheidend voorzitter Fransien van ter Beek communicatie aan de Hanze Hogeschool in Groningen.
Volgens Van ter Beek was het niet mogelijk geschikte hbo-kandidaten te vinden. ‘We hebben in studentenbladen en hogeschoolbladen geadverteerd, maar dat heeft weinig sollicitaties opgeleverd.’ Ze betreurt het dat geen hbo-studenten in het bestuur zitting hebben, maar belooft dat dat niet ten koste zal gaan van aandacht voor hogeschoolstudenten. ‘Het aftredende bestuur gaat de nieuwe ploeg zeven weken lang inwerken, en daarbij zullen we benadrukken hoe belangrijk het hbo voor de LSVb is. Hbo-studenten zijn de grootste groep, en de problemen zijn er het grootst.’
De nieuwe voorzitter is overigens weer een vrouw, zoals meestal de afgelopen jaren: Sofie Joosse, studente rurale ontwikkelingssociologie aan de universiteit in Wageningen. Joosse was al actief als bestuurslid van de Wageningse Studenten Organisatie (WSO) en voorzitter van de LSVb-studentenlijn.
Het zuiden van het land is evenmin vertegenwoordigd. Naast Joosse nemen studenten uit Amsterdam, Wageningen en Kampen zitting in het bestuur. (FG)