‘Hoger onderwijs overbodig voor ondernemerschap’

Een ondernemend karakter, een paar aanvullende managementcursussen en een persoonlijke coach zijn voldoende om het tot succesvol ondernemer te schoppen. Een opleiding op hbo- of universitair niveau is niet per se nodig, zo is de overheersende mening onder die ondernemers zelf. De echte ondernemers zijn te herkennen aan durf, doorzettingsvermogen en doelgerichtheid.
Een en ander blijkt uit een peiling door De Universiteit van Nyenrode in opdracht van Ernst & Young. Ruim honderd succesvolle ondernemers werden geënguêteerd.

Zo’n 60 procent van de ondervraagden heeft wel hbo of universiteit gedaan. Maar slechts 15 procent van hen zegt dat die opleiding van belang is voor hun ondernemerschap. Het merendeel van de deelnemers hecht meer waarde aan aanvullende cursussen in management of bedrijfsfinanciën. ‘Dat komt waarschijnlijk doordat die cursussen meer toegespitst zijn en niet zo algemeen als een reguliere opleiding’, meent onderzoeker M.Boermans van Nyenrode.(KB/HOP)