Studentenvakbond publiceert zwartboek over RSI

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) publiceert op 6 juni een zwartboek over slechte arbeidsomstandigheden voor studenten aan hogescholen en universiteiten. Bovendien zal de LSVb een eisenpakket voorleggen aan de onderwijsinstellingen. Het zwartboek en het eisenpakket zijn het resultaat van de RSI-actieweek die de bond vandaag start. Tijdens de actieweek worden studenten opgeroepen via e-mail of telefoon klachten in te dienen.
RSI bij studenten kan volgens een persbericht van de bond niet worden los gezien van de ‘veelal beroerde’ arbeidsomstandigheden: ‘(Computer)werkplekken zijn ondeugdelijk, de werkdruk is hoog en niet goed gespreid, risicovolle laptops worden verplicht gesteld, voorlichting ontbreekt.’
De eisen aan de onderwijsinstellingen houden onder meer in, dat werk gemaakt moet worden van arbobeleid voor studenten. Aan veel universiteiten en hogescholen blijven arbomaatregelen, zoals goed ingerichte werkplekken, voorbehouden voor personeel. Dat is in strijd met de wet. De LSVb gaat samen met het Bureau Beroepsziekten van de FNV uitzoeken of studenten die lijden aan RSI schade kunnen verhalen op de onderwijsinstelling, als de arbeidsomstandigheden voor studenten niet in orde zijn.
Financiële redenen om studenten van verantwoorde arbeidsomstandigheden uit te sluiten houden volgens de LSVb geen steek: ‘Een ergonomisch verantwoorde werkplek kost ongeveer tienduizend gulden, maar de schade die een student in rekening kan brengen bedraagt al gauw een veelvoud hiervan.’
Aan de Hogeschool Brabant werd de vorige maand een commissie ‘Beeldschermwerk en student’ opgericht, na kritiek van de Hogeschool Medezeggenschapsraad op het ontbreken van arbobeleid voor studenten. (FG)

LSVb-Studentenlijn 030-2313029 (ma t/m vrij 9-18 u)
E-mail: studentenlijn@lsvb.nl