Directie FTN verwijt studentenverenigingen gebrek aan inhoud

Studentenvereniging Totus in Tilburg heeft van de directie van de Faculteit Techniek & Natuur (FTN) een uitbrander gekregen. De directie verwijt de vereniging slecht beheer van de sociëteit en vergelijkt deze met een ‘goedkoop café’. Het zou onduidelijk zijn wat Totus betekent voor de Hogeschool en bovendien zouden er te weinig buitenschoolse activiteiten worden georganiseerd. ‘Ik heb ze eens wakker geschud’, laat directielid Carel Geenen weten. Geenen zegt ook contact op te willen nemen met studentenvereniging Virgo in Breda om een boodschap van gelijke strekking over te brengen.
Het kersverse bestuur van Totus zegt enigszins geschrokken te zijn van de kritiek. ‘Het was binnen de vereniging langer bekend dat er verbetering moest komen. Maar als nieuw bestuur valt dit toch koud op je dak’, zegt penningmeester Robin Kortekaas. ‘We zijn niet alleen feestbeesten. We organiseren bijeenkomsten voor oud-leden, informatieavonden voor leden, hebben vergaderingen. Daarna willen we wel eens naborrelen, dan lijkt het alsof we alleen feesten.’
Volgens de penningmeester liggen er plannen om activiteiten te organiseren die zijn gekoppeld aan school, maar deze zijn nog niet concreet.
Studentenvereniging Virgo in Breda is op de hoogte van de kritiek van de directie op het beleid maar wacht af tot directielid Geenen duidelijk maakt wat hij van Virgo verwacht. Bestuurslid Bob van Vlimmeren heeft de indruk dat Virgo wel wat betekent voor de Hogeschool. ‘We hebben onlangs een borrel voor het personeel van de faculteit gehouden en we organiseren natuurlijk het introkamp.’ Over het beheer van de Virgo-soos maakt hij zich geen zorgen. ‘De soos is net verbouwd – er is een nieuwe bar geplaatst – en alles was door school goedgekeurd. Ik heb de indruk dat het over het algemeen wel goed gaat, maar ik denk dat de kwestie wel een puntje wordt tijdens de volgende bestuursvergadering.’ (RL)