Bossche studenten Keramiek naar China

De studenten van de afdeling Keramiek van de Akademie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch vertrekken waarschijnlijk half oktober naar China, bakermat van de keramiek. Plannen om het land te bezoeken, lagen er al voor de zomervakantie, maar worden versneld tot uitvoer gebracht. Studenten Keramiek kunnen de komende weken nog niet terecht op hun afdeling, omdat die nog wordt gerestaureerd na de brand die in mei in het gebouw woedde. Het idee is om tijdens de herstelwerkzaamheden, die waarschijnlijk tot in november duren, de studenten voor vier of vijf weken naar keramiekland China te sturen. De uitgestelde diploma-uitreiking vindt plaats op 12 oktober, de eindexamenexpositie wordt gehouden van 12 tot met 18 oktober. Daarna zouden de studenten naar China vertrekken.
Directeur Piet Fioole heeft inmiddels toestemming gegeven tickets te bestellen, hoewel de financiën nog niet helemaal rond zijn. ‘Het hele draaiboek ligt al klaar’, aldus Fioole. ‘Er zijn afspraken gemaakt en contacten gelegd in China.’ Hij benadrukt dat de contacten ook voor de toekomst van groot belang zijn. ‘We kunnen internationaal meer betekenen. Bovendien zouden we stages kunnen aanbieden.’ (RL)