Studenten moeten ‘mondig drinken’

Studeren en bier drinken horen bij elkaar. Maar soms is de relatie iets te vanzelfsprekend, vindt het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ). Een campagne moet studenten ‘mondig’ leren drinken.

Zestien glazen drank per week drinkt de gemiddelde student. Vooral mannelijke leden van verenigingen stuwen het cijfer op: die komen tot 27 glazen. Vaak drinken studenten uit gewoonte, zonder er bij na te denken. Hun drinktempo passen ze meestal aan aan de snelste drinker in het gezelschap.
Het NIGZ gaat aankomende eerstejaars studenten tijdens de introductieperiode waarschuwen voor de gevolgen van overmating drankgebruik. De campagne ‘Ik ben zat… en wie ben jij?’ moet studenten leren nee te zeggen tegen alcohol en hun eigen tempo vast te houden. Met een alcoholwetenschapsquiz is duizend euro te winnen.
Volgens de campagneleiders werkt de lage prijs van drank bij studentenverenigingen misbruik in de hand. Ook sommige spelletjes of corpstradities kunnen tot een overmaat aan alcohol leiden. In Groningen overleed kwam vier jaar geleden een eerstejaars student nadat zijn huisgenoten hem als introductieritueel een fles jenever hadden laten leegdrinken. (WvD/HOP)