Studenten willen geld terug van NS

De Nederlandse Spoorwegen plegen contractbreuk door in weekeinden minder treinen te laten rijden, vindt studentenbond ISO. De bond wil dat de NS OV-studentenkaarthouders geld teruggeeft.
De NS wil in de nieuwe winterdienstregeling vooral in de weekeinden ritten schrappen. Vanwege een gebrek aan personeel en materiaal rijden vanaf september op zaterdag en zondag zeven tot negen procent minder treinen. Studenten met een weekendkaart worden daardoor volgens het ISO gedupeerd.
ISO-voorzitter Jonathan Zondag beschuldigt de NS van contractbreuk. Hij vindt dat de spoorwegmaatschappij de getroffen studenten financieel tegemoet moet komen en dreigt met juridische stappen. ‘Het wordt tijd dat de directie van de NS de consequenties trekt uit haar voortdurende falen.’
Zondag krijgt steun van PvdA-Kamerlid Peter Rehwinkel. Hij heeft minister Hermans van Onderwijs vragen gesteld over de kwestie. Volgens Rehwinkel krijgen studenten met een weekendkaart minder diensten dan bij het sluiten van het contract tussen de NS en de minister werd verwacht.
De discussie hierover ontstaat vlak voordat de NS met het ministerie van Onderwijs gaat praten over een eventuele verlening van het contract voor de ov-kaart. Sinds de invoering van de kaart is het gebruik van het openbaar vervoer door studenten spectaculair gestegen. Als de NS en het ministerie het niet eens worden, raken de studenten hun ov-kaart kwijt. Dat zou wel eens de doodsteek voor de NS kunnen betekenen, schrijven Ruben Post, oud-bestuurslid van de Landelijke Studenten Vakbond, en Peter Rehwinkel in de Volkskrant. (WvD/HOP, MS)