Werktuigbouwkunde in Bergen op Zoom op de lange baan

De opleiding Werktuigbouwkunde van de Faculteit Techniek & Natuur zal ook komend studiejaar geen propedeuse starten in Bergen op Zoom. Het initiatief in samenwerking met het Regionaal Opleidingencentrum (ROC) in Bergen op Zoom, werd vóór de zomer afgeblazen nadat de Hogeschool Vlissingen bezwaar maakte tegen deze nevenvestiging van de Hogeschool Brabant. Een opleiding Werktuigbouwkunde in Bergen op Zoom betekent namelijk een extra locatie van de Hogeschool waarvoor toestemming van het Ministerie van Onderwijs nodig is.
Of de Hogeschool de locatie Bergen op Zoom als nevenvestiging bij het Ministerie gaat aanvragen – voor welke opleiding dan ook – is nog niet bekend. Bovendien geeft het Ministerie op zijn vroegst in februari eventueel toestemming voor een aanvraag. Opleidingshoofd Wim Hendrikx heeft te kennen gegeven dat als hij in september geen groen licht heeft van het Ministerie, Werktuigbouwkunde ook in studiejaar 2002-2003 niet in Bergen op Zoom zal worden gevolgd. De tijd ontbreekt volgens Hendrikx dan om voldoende wervings- en voorlichtingsactiviteiten te ondernemen.
Alle acht studenten die in Bergen op Zoom zouden starten, verhuizen naar de locatie van de FTN in Breda. Als ‘goedmaker’ mogen zij de laptop houden, waarmee ze in Bergen op Zoom zouden werken. (RL)