Bredase studente organiseert multicultureel debat

Het discussieprogramma Het Lagerhuis staat model voor het multiculturele jongerendebat dat derdejaars studente Sociaal Pedagogische Hulpverlening Nora Kasrioui 27 september in Breda organiseert. Tijdens dat debat zal een multicultureel team aan de hand van een paar stellingen discussiëren met het publiek. De organisatie wil voor elke stelling een deskundige uitnodigen om meer over de achtergronden te vertellen. Zo moeten verschillende actuele vraagstukken worden behandeld.
Kasrioui hoopt een brede discussie uit te lokken. In de praatgroep voor Islamitische studenten, Saraha wa Elimane, heeft ze het met de anderen vaak over actuele onderwerpen. ‘Statistieken wijzen er bijvoorbeeld op dat allochtonen minder vaak naar de stembus gaan dan autochtonen. Wij praten dan over de mogelijke oorzaken. Maar met zijn drietjes over zoiets discussiëren heeft natuurlijk weinig zin. Het moet naar buiten!’
Het debat moet verder gaan dan een simpele gedachtewisseling over de aangeboden onderwerpen. ‘Ik hoop dat er stappen of oplossingen worden aangedragen waar de politiek iets aan heeft’, benadrukt Kasrioui. ‘Daarom heb ik ook uitnodigingen gestuurd naar de gemeente. Dit moet niet binnen de hogeschool blijven.’ (MvH)