‘Frans Leijnse meest invloedrijke persoon binnen hbo’

Frans Leijnse, voorzitter van de HBO–raad is de meest invloedrijke persoon in het Nederlandse hoger beroepsonderwijs. Dit is de uitkomst van de enquête van de Internetsite ScienceGuide, die verspreid werd onder politici, bestuurders, ondernemers en actieve studenten. Het voorzitterschap van Leijnse is niet de enige reden voor zijn benoeming. Deskundigen menen dat hij via zijn uitgebreide netwerk en lidmaatschap van de SER makkelijk in contact komt met grote groepen beslissers.
Minister Hermans van Onderwijs komt niet op het lijstje voor. De tweede plaats is voor de topman van University College Utrecht, Hans Adriaansens. Een man met veel functies in de onderwijswereld, Roel in ’t Veld, eindigt als nummer drie. Minister Netelenbos, die in het eerste paarse kabinet staatssecretaris van Onderwijs was, houdt zich volgens insiders nog steeds met op een positieve manier met onderwijs bezig. Dit levert haar de negende plaats op. Voorzitter van de vereniging van Nederlandse universiteiten VSNU, Ed d’ Hondt krijgt een plek onder de vijf aanstormende sleutelfiguren. (YP)