GroenLinks bepleit huursubsidie voor kamerbewoners

Kamerbewoners moeten recht krijgen op huursubsidie. Dat is een van de maatregelen waarmee GroenLinks de kamernood onder studenten hoopt op te lossen. Duurdere kamers worden zo voor meer jongeren betaalbaar.
Nu komen alleen bewoners van zelfstandige woonruimte in aanmerking voor huursubsidie. Studenten en andere kamerbewoners vallen daardoor buiten de boot. Volgens GroenLinks zou dat moeten veranderen.
Als studenten recht krijgen op huursubsidie, kunnen ze zich duurdere kamers veroorloven. Bovendien zou de kwaliteit van het kameraanbod stijgen, omdat de wet op de huursubsidie voorwaarden aan de woonruimte stelt.
De partij doet haar voorstel in een maandag gepresenteerde notitie over de woningnood onder studenten. Daarin stelt GroenLinks verder voor meer studentenwoningen te bouwen en woningcorporaties te verplichten zich met jongerenhuisvesting bezig te houden. Ook wil de partij gemeenten dwingen leegstaande kantoorruimte te vorderen voor jongerenhuisvesting.
Om de acute nood enigszins te lenigen zouden prefab-woningen op de campus van universiteiten en hogescholen moeten verrijzen. GroenLinks denkt bovendien ‘dakloze’ studenten buiten het zomerseizoen onder te kunnen brengen in vakantiehuisjes. ‘Voorkomen moet worden dat studenten de winter doorbrengen in een tentje’, schrijft de partij.(WvD/HOP)