Hogescholen kopen gezamenlijk energie in

Een collectief van hogescholen bespaart in 2002 gezamenlijk 1,6 miljoen gulden (720 duizend euro) op de energierekening, een korting van twintig procent. Ze kopen hun stroom samen in bij het bedrijf Energy-XS. De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch is een van de deelnemers van de inkooppool. De fusiepartner Hogeschool Brabant daarentegen komt niet in het lijstje voor.
Voorlopig heeft het contract tussen de hogescholen en de stroomleverancier een looptijd van een jaar, vanwege de onzekerheden op de electriciteitsmarkt. Het collectief hoopt dat daarna meer hogescholen zich bij de overeenkomst aansluiten.
Het collectief kent vooraanstaande leden: onder de deelnemers zijn grote hbo-instellingen als Fontys Hogescholen, de Hogeschool van Amsterdam en Ichtus Hogeschool Rotterdam.
Door de liberalisering van de energiemarkt kunnen bedrijven en grote instellingen zelf hun stroomleverancier uitkiezen. Op den duur moet dat ook voor particulieren mogelijk worden. (WvD/HOP)