Russische verpleegkundigen gearriveerd

Twee jaar werken en studeren in Nederland, dat willen veertien Russische verpleegkundigen die vanaf volgende week een opleidingstraject zullen volgen aan de Hogeschool Brabant. Zij zullen een op maat gesneden onderwijsprogramma combineren met praktijkwerk in het Amphiaziekenhuis. Gisterenavond zijn de Russen door medewerkers van beide instellingen opgehaald van Schiphol.
De eerste vier weken zijn de verpleegkundigen vier dagen op school te vinden, daarna zal de nadruk liggen op het werk in de praktijk. Tot eind januari werken ze drie dagen in het ziekenhuis en gaan ze twee dagen naar school. Daarna is het de bedoeling dat ze een dag per week meedraaien met het reguliere deeltijdprogramma.
Drie keer zijn medewerkers van de opleiding Verpleegkunde naar Rusland geweest om het verpleegkundig klimaat te onderzoeken. ‘In Rusland richten ziekenhuizen zich op de verpleegtechnische kanten van de zorg. In Nederland is meer aandacht voor de psychosociale zorg. Daarom besteedt het programma het eerste half jaar extra aandacht aan de begeleiding van de patiënt.’
Heijltjes heeft er vertrouwen in dat de studenten het gaan redden, vanwege hun opleidingsniveau en werkervaring. Bovendien hebben ze zich in Rusland al geschoold in de Nederlandse taal en de gezondheidszorg.
Het project past volgens Heijltjes prima in het convenant dat de zorgverzekeraars – die de komst financieel ondersteunen – met minister Borst van Volksgezondheid hebben getekend. Daarin staat dat 2000 verpleegkundigen buiten Europa mogen worden ingeschakeld om het tekort in de zorg aan te vullen. De veertien verpleegkundigen zijn daar maar een klein onderdeel van, weet Heijltjes. ‘Je moet ergens beginnen. Het helpt zeker als dit de eerste groep is van vele verpleegkundigen die zullen volgen. De komst van de Russische verpleegkundigen is een hele investering. Het is pas rendabel als er meer komen.’(MvH)