‘Voeten verbranden is wijze les’

Je met blote voeten op een loper van hete kolen begeven en vervolgens derdegraads brandwonden oplopen heeft volgens Herman de Regt ook positieve kanten. De docent filosofie aan de Tilburgse universiteit (KUB) denkt dat het incident in Leiden met Emile Ratelband een wijze les is geweest voor de Leidse eerstejaars. Dit meldde hij maandag 3 september op de opiniepagina van de Volkskrant.
Het blindelings volgen van Ratelband en de gevolgen hiervan heeft de studenten helpen inzien dat je nooit iemand kritiekloos moet volgen. Het zet een proces tot onafhankelijk denken in gang, meent de filosoof.
Behalve in Leiden was de Tjakka-goeroe dit jaar ook te vinden bij het Tilburgse introductiefestijn. Dit keer was zijn show minder heet, het bleef bij een peptalk. (YP)