Bossche student kandidaat-lijsttrekker D66

De 21-jarige Dennis van Nieuwenhuijzen, eerstejaars Maatschappelijk Werk & Dienstverlening aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch, is kandidaat-lijsttrekker voor D66 in de Tweede Kamer.
De andere kandidaten zijn de huidige fractievoorzitter Thom de Graaf en de Amsterdamse consultant Hein Westerouen van Meeteren. De leden van de partij kiezen tijdens een congres op 17 november wie de D66-fractie vanaf de verkiezingen in mei volgend jaar gaat leiden.
Van Nieuwenhuijzen is vanaf zijn zestiende op lokaal niveau actief voor D66. Landelijk is hij echter weinig ervaren. Zoals een politicus betaamt, weet hij dat als een pré te brengen. ‘Het is een voordeel dat ik helemaal nieuw ben. Vaak zijn de mensen die met de verkiezingen voor de Tweede Kamer meedoen degenen die al jarenlang meedraaien. Die hebben een politieke starheid. Iemand die nieuw is, is veel flexibeler’, zegt hij in een interview in het hogeschoolblad Skoop, dat donderdag 1 november verschijnt.
De politicus in spé heeft forse kritiek op de huidige fractie van D66. Hij vindt dat het ideeëngoed van D66 te grabbel wordt gegooid. ‘Het is algemeen bekend dat de fractie in de Tweede Kamer de standpunten van D66 niet goed meer uitdraagt en af en toe een zwalkende koers aanhoudt om de regeringscoalitie in stand te houden’, zegt hij in het interview.
Van Nieuwenhuijzen bepleit een oppositierol voor zijn partij. ‘Als ik D66 ga leiden, zal dat in de oppositie zijn. Ik zie daar een grotere rol weggelegd dan in de regering.’ (GR)