Breda feliciteert HEAO opnieuw met eerste plaats

De gemeente Breda heeft donderdag de HEAO van de Hogeschool Brabant opnieuw gefelicteerd met haar toppositie in het hbo. Net als vorig jaar na het verschijnen van de Keuzegids Hoger Onderwijs bracht de wethouder van onderwijs J. de Werd (VVD) een bezoek aan de succesvolle faculteit. In de Keuzegids 2000 werden voor het eerst alle vijf de opleidingen van de HEAO-Breda als nummer 1 in het land geklasseerd. Na een nieuwe enquête in het afgelopen voorjaar bevestigden de studenten van de opleiding Bedrijfseconomie het oordeel van hun voorgangers in 1998, en stond de HEAO met in inmiddels vier opleidingen wederom op de eerste plaats. (De opleiding Bedrijfskundige Informatica van de HEAO is dit jaar overgeheveld naar een nieuwe faculteit, de Academie voor ICT & Management.)
Wethouder de Werd had een tweetal schilderijen als geschenk meegenomen, en toonde zich enthousiast over de samenwerking tussen de gemeente en de HEAO. Dit jaar ging het project economische barometer van Breda van start. Studenten van de HEAO lichten daarbij in opdracht van de gemeente de ontwikkeling van de economische activiteiten in de gemeente door. Een eerste presentatie van gegevens vindt in november plaats.
Treurnis werd zowel door de wethouder als door de HEAO-directeur, Ron Schwiebert, uitgesproken over het niet doorgaan van mogelijke bouwplannen van de hogeschool in de Bredase spoorzone. Bouwen in de spoorzone zou de huisvestingsplannen van de hogeschool te veel hebben opgehouden. Toch wilde Schwiebert niet uitsluiten dat de Hogeschool Brabant in de toekomst alsnog activiteiten in dat stadsontwikkelingsgebied gaat ontplooien.
Een van de onderwerpen waarover de gemeente in november nader met de hogeschool wil spreken is de promotie van Breda als studentenstad. (FG)