Hogescholen Brabant en ‘s-Hertogenbosch gestegen op ranglijst Keuzegids

Het gaat beter met de tevredenheid van studenten over de kwaliteit van het gebodene aan de twee hbo-instellingen van de Stichting Brabantse Hogescholen. Zowel de Hogeschool Brabant als de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch zijn hoger dan vorig jaar beland op de nationale ranglijst van hogescholen. De lijst wordt vandaag gepubliceerd in de Keuzegids Hoger Onderwijs. De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch is zelfs fors gestegen: van de twintigste plaats in de onderste helft naar de tiende plaats in de subtop. De Hogeschool Brabant kruipt langzaam naar voren: van de ééntwintigste plaats op een lijst van tweeëndertig onderzochte hogescholen het vorig jaar naar de twintigste op een lijst van zesendertig hogescholen. De gewogen eindscore van de Hogeschool Brabant is precies het gemiddelde: 6,81.

De keuzegids bevatte ook dit jaar nieuwe uitslagen van studentenenquêtes. Onderzocht werd de tevredenheid bij onder andere Bedrijfseconomie, Culturele & Maatschappelijke Vorming, Kunst, Elektrotechniek, Informatica-opleidingen en PABO.
De opleiding Bedrijfseconomie van de Hogeschool Brabant staat blijkens de uitslagen het best aangeschreven. De reputatie van de HEAO Breda als beste van Nederland (alle opleidingen nummer 1) werd er opnieuw door bevestigd. Bedrijfseconomie in Den Bosch staat op de vierde plaats met een bovengemiddelde score.
Verrassend is de come-back van Elektrotechniek In Breda. Die opleiding bungelde in een de vorige enquête (1999) nog in de staart op een zestiende plaats, maar is opgerukt naar de voorste helft en bezet nu een achtste plaats. De zusteropleiding in Den Bosch behoorde met een derde plaats in 1999 al tot de top en klimt nu zelfs naar de tweede positie.
De kunstopleidingen van Breda en Den Bosch zijn samengegaan, en dat lijkt te kloppen met een bijna ex-equo klassering op de vierde en vijfde plaats van twaalf onderzochte opleidingen. Voor Breda een achteruitgang vanaf de tweede positie in 1999, voor Den Bosch juist een vooruitgang vanaf de zevende positie.
De opleiding Bedrijfskundige informatica van de Hogeschool Brabant gaat evenals in eerdere onderzoeken nog altijd onbetwist aan de leiding. Vooruitgang boekt de Hogere Informatica Opleiding in Breda. De opleiding rukte op van de voorlaatste positie in 1998 naar de zevende plaats nu: iets boven het midden. Den Bosch klimt ook iets: van de vierde naar de derde plaats

Minder goede scores zijn er ook. De opleiding Culturele & Maatschappelijke Vorming in Breda werd dit voorjaar door de eigen studenten op de voorlaatste plaats geklasseerd, een jaar nadat de opleiding in het studenterntevredenheidsonderzoek van de Hogeschool Brabant al als laatste was geëindigd. Dit in schril contrast met de rapportage eerder dit jaar van de visitatiecommissie, die CMV Breda bovenaan plaatste. De CMV-opleiding van Den Bosch doet het een stuk beter en staat op de vierde plaats van de veertien onderzochte opleidingen
De PABO in Breda eindigt evenals in de enquête van 1999 ver onderaan. Er leven vooral veel klachten over roosters en tentamens. (FG)