Holland Education Fairs uitgesteld

De Holland Education Fairs 2001, twee Nederlandse onderwijsbeurzen in Indonesië, worden uitgesteld tot februari. De organisatie acht de situatie in het land niet veilig genoeg.
De beurzen zouden op 23 en 24 oktober in Surabaya en op 27 en 28 oktober in Jakarta worden gehouden. Onder de 21 deelnemers bevinden zich enkele universiteiten en hogescholen. Ook de opleiding International Business & Management Studies (IBMS) van de Hogeschool Brabant zou samen met de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch deelnemen aan de beurzen. ‘Ik waag liever niet mijn leven voor de hogeschool. Maar als de politieke situatie in februari beter is, dan gaan we alsnog naar Indonesië’, zegt Jan Broersma, hoofd opleiding IBMS van de Hogeschool Brabant.
Ine Spijkerman, directeur van de Bossche Academie voor Marketing en Internationaal Management is het hiermee eens. ‘Ik vind het ook terecht dat de organisatie de beurzen heeft afgeblazen.’
Weliswaar geeft de Nederlandse ambassade op dit moment nog geen negatief reisadvies voor Indonesië, ‘maar dat kan over een paar dagen anders zijn’, aldus Ad de Leeuw, directeur van het Netherlands Education Centre (NEC) in Indonesië. Het kantoor van het NEC aldaar heeft hij al uit voorzorg gesloten.
Zou het om individuele reizen gaan, dan was er niet zoveel aan de hand, meent het NEC. Maar een Education Fair is een openbare bijeenkomst ‘met vele, niet te controleren, soorten Indonesische bezoekers’ en de westerse instellingen zijn ‘wel heel nadrukkelijk en buitengewoon zichtbaar ‘exposed’. Anti-westerse Indonesiërs zouden zonder probleem binnen kunnen komen, met alle risico’s van dien.
De Leeuw verwacht dat de beelden uit Indonesië in de komende dagen grimmiger zullen worden en dat een groot aantal deelnemers uit zichzelf zal afhaken. ‘Dat doet af aan de waarde van de Fairs.’ (BB,HOP/SW)