Internetgebruik in hoger onderwijs stijgt nog steeds

Het internetgebruik onder studenten en medewerkers van de universiteiten en hogescholen stijgt nog steeds. Dit blijkt uit het driejaarlijkse onderzoek van SURFnet en de stichting SURF.
Het onderzoek laat zien dat 93 procent van de medewerkers en 81 procent van de studenten via hun instelling gebruik maakt van het internet. Daarmee is hun internetgebruik met respectievelijk 15 en 9 procent gestegen ten opzichte van 1998. De ‘geheelonthouders’ die geen muis of beeldscherm willen zien, zijn in het hoger onderwijs een dappere, maar uitstervende minderheid.
Voor de Hogeschool Brabant geldt dat 86 procent van de medewerkers en 87 procent van de studenten gebruik maakt van het internet. De percentages van 1998 zijn niet bekend. Aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch surft 83 procent van de studenten regelmatig over het internet. Drie jaar eerder was dat nog 60 procent. Opvallend is het percentage studenten dat gebruik maakt van het internet aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda. In 1998 was dit nog 85 procent, nu is dat gedaald naar 83.
De hogescholen hebben een spectaculaire inhaalslag gemaakt. Hun resultaten zijn tegenwoordig vergelijkbaar met die van de universiteiten, terwijl ze drie jaar geleden nog op alle fronten ver achter lagen. (BB, HOP)