Symposium: Nederland sinds de ramp in Amerika

Wat betekent de ramp in Amerika voor de verhouding tussen moslims en niet-moslims in de Nederlandse samenleving? Daarover kunnen alle medewerkers en studenten van de Hogeschool Brabant en de Hogeschool ’s Hertogenbosch donderdag 1 november discussiëren tijdens een symposium. De bijeenkomst is georganiseerd door de multiculturele studentenvereniging Different Colours.

Sinds de ramp in Amerika zijn er in Nederland verschillende confrontaties geweest tussen moslims en niet-moslims. Ook moslimstudenten aan de Hogeschool Brabant zijn geconfronteerd met vervelende reacties. ‘Veel gebeurt onderhuids. Maar één keer ben ik erg geschrokken. Nadat ik iemand een hand had gegeven ter afscheid, kreeg diegene de vraag gesteld: ‘’Zo, heb jij connecties met de Taliban?’’ Toen ik dat hoorde was ik boos en verdrietig tegelijk. Je voelt je zo machteloos’, zegt Nora Kasrioui, lid van de multiculturele studentenvereniging Different Colours.
De vereniging bestaat uit studenten en medewerkers van de Hogeschool Brabant, de NHTV, de Erasmus Universiteit in Rotterdam en Fontys Eindhoven. Zij hopen door het symposium het begrip tussen moslims en niet-moslims te vergroten.
Sprekers zijn onder meer Rink Drost, journalist en lid van de lezersredactie van BN/De Stem, Mohammed Elwakidi, manager van Palet, het steunpunt voor multiculturele ontwikkelingen in de provincie Brabant. Ook wil de vereniging een islamitische organisatie uitnodigen. Welke dat wordt is nog onduidelijk. Dagvoorzitter is Han Rijgersberg, directeur van Palet.
Het symposium vindt plaats aan de Hogeschoollaan 1 in Breda, collegezaal A 037 en duurt van 19.00 tot 21.15 uur. (MS)