Academiefonds herleeft

De faculteit Gamma heeft het Academiefonds nieuw leven ingeblazen. Het fonds verstrekt leningen of schenkt geld aan studenten die activiteiten ondernemen die te maken hebben met een van de opleidingen van de faculteit. Zo kunnen studenten in aanmerking komen die voor langere tijd naar het buitenland willen, maar geen beroep kunnen doen op de bestaande subsidies.
Het budget van de stichting, dat volgens voorzitter Gerton Heyne ongeveer zes ton bedraagt, is sinds het ontstaan van het fonds gevuld met bijdragen van medewerkers en studenten. In 1981 is het fonds opgericht vanuit de SAO. Ruim vijf jaar is het ‘slapende’ geweest, zegt voorzitter Heyne, tevens directielid van de GAMMA. Hij volgde enkele maanden geleden PABO-directeur Cor Hammen op. Verder zitten in het bestuur van het academiefonds ook Yvonne Alewijnse en Peter Johannisse, beiden van de opleiding Personeel & Arbeid.
Het bestuur komt binnenkort bijeen om de statuten opnieuw te bekijken. Volgens Heynen is het ‘een jaar of zes’ geleden dat er voor het laatst geld werd uitgekeerd vanuit het academiefonds. Er is geen limiet gesteld aan de bedragen die studenten krijgen uit het fonds. (RL)