AIM-studenten krijgen weer toegang tot elkaars bestanden

Studenten van de Academie voor ICT en Management (AIM) van de Hogeschool Brabant kunnen binnenkort weer in elkaars computerbestanden kijken. Vorig jaar maakten studenten Hoger Informatica Onderwijs (HIO) veel gebruik van die mogelijkheid, vooral tijdens gemeenschappelijke projecten. Die optie is verdwenen, toen de Hogeschool Brabant in de zomervakantie overging op het netwerksysteem Novell. In de Windows NT-omgeving van vorig studiejaar konden studenten van met name HIO gemakkelijk in elkaars bestanden kijken. Voor studenten erg prettig, maar bij een aantal ICT-toetsen bij de opleiding Bedrijfskundige Informatica was dit een handige mogelijkheid om digitaal te spieken. ‘Daarom hebben we de mogelijkheid na de zomervakantie opgeheven’, zegt Ad Vissers, lid van het management van de AIM.
HIO-studenten stapten vervolgens naar de directie. Ook de medezeggenschapsraad heeft vragen gesteld. ‘Het is belachelijk dat we een prachtige multimedia computer hebben en vervolgens met floppies bestanden moeten uitwisselen,’ zegt Gerbrand Sterrenburg, als HIO-student lid van de raad en inmiddels werkzaam op de helpdesk van de AIM.
‘We hebben bewust studenten met goede ict-ideeën aangesteld als werkstudent. Zo hopen we dat onze ict-voorzieningen weer aan de eisen van de studenten gaan voldoen’, reageert manager Ad Vissers. Bovendien is de academie een klankbordgroep van studenten aan het oprichten.
Om een einde te maken aan de klachten, heeft de directie bovendien besloten de studenten weer toegang te verlenen tot elkaars home directories. ‘Als ict-studenten willen spieken, dan doen ze dat wel via mail of ze maken een gemeenschappelijke website. Dan heeft onze maatregel geen zin’, zegt Ad Vissers. (YP/MS)