Brabantse Hogescholen op digitale racebaan

Surfnet, de internetprovider voor hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen, wil zes hogescholen medio 2002 van een supersnelle internetverbinding voorzien. Het is de bedoeling dat straks alle klanten zo’n aansluiting hebben. Bij de zes die nu aan de beurt zijn de Hogeschool Brabant en de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch. Evenals collega-instellingen in Alkmaar, Haarlem, Arnhem en Deventer krijgen zij een ‘PoP’. Dat staat voor Point of presence, ofwel een directe verbinding op het Surfnet5-netwerk.
Gebruikers merken het verschil vooral aan de videobeelden die via internet worden verstuurd. Met een directe Surfnet5-verbinding wordt het mogelijk op grote schaal videobeelden op volledig schermformaat te versturen, in plaats van een venstertje op maximaal half ansichtkaartformaat.

De betrokken hogescholen zijn al verbonden met Surfnet5, maar de aansluitingen hebben in het jargon van de internetaanbieder een lagere status. Deze verbindingen verhouden zich tot de PoPs als een voetpad tot een racebaan. Door de nieuwe aansluitingen wordt de capaciteit verhoogd van 8 tot 1000 megabit per seconde, ofwel een gigabit per seconde. Op termijn wil Surfnet de bandbreedte voor deze aansluitingen nog eens vertienvoudigen.

Ongeveer 30 hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen in Nederland zitten nu al op een gigabit. Daaronder zijn de meeste universiteiten, Fontys Hogescholen, de Haagse Hogeschool, de Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle en de Hogeschool Rotterdam. (PH/HOP)