“Cursus converseren met ‘native speakers’”

Degenen die hun Frans, Duits of Spaans willen ophalen, kunnen terecht bij de opleiding International Business and Languages (IBL) aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch. De opleiding biedt studenten, personeel maar ook belangstellenden van buiten conversatietrainingen aan met ‘native speakers’, buitenlandse studenten die de Bossche IBL-opleiding volgen.
De taaltrainingen bestaan uit acht uren conversatie, die individueel of in groepjes van twee tot maximaal vier gehouden worden. De kosten variëren van 120 gulden per persoon (in een groep van vier) tot 480 gulden (individueel). Studenten krijgen tien procent korting. ‘Het is niet duur. We concurreren niet met het gerenommeerde taleninstituut Regina Coeli uit Vught. Daar kost een cursus gauw vierduizend gulden’, zegt IBL-docente Ingrid van Kempen.
Een kleine twintig Franse, Duitse en Spaanse studenten staan klaar om met de cursisten in gesprek te gaan. De taaltrainingen zijn geen beginnerscursus voor een van de talen, benadrukt Van Kempen. Kandidaten dienen de basis van de taal te kennen. ‘Je kunt geen Spaanse conversatie voeren als je geen Spaans kent’, stelt zij. (GR)