“‘Guerre de l’eau’ genomineerd voor de Talenprijs”

Het project ‘Guerre de l’eau’ van de opleiding International Business and Languages (IBL) aan de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch is genomineerd voor de Talenprijs 2001, een Europese onderscheiding voor organisaties die innovatief bezig zijn met vreemde talenonderwijs.
Guerre de l’eau is een Franse reportage over de concurrentieslag tussen bronwaterfabrikanten. De film is door middel van het softwareprogramma Mediator omgevormd tot een oefenprogramma in luister- en spreekvaardigheid. Het geheel is op cd-rom gezet waardoor studenten zelfstandig aan de slag kunnen. Meerdere oefenmodules zullen op deze wijze worden gemaakt.
De cd-rom bevat vijf fragmenten van de reportage. Door middel van buttons kunnen studenten hulpteksten oproepen, zoals de letterlijk uitgeschreven tekst, een omschrijving van gebezigde moeilijke woorden en de relevante grammatica van de spreektaal. Elk fragment bevat een opdracht die studenten kunnen oefenen waarna zij de opdracht bij een docent uitvoeren.
‘Er is tegenwoordig weinig tijd voor contacturen in de klas. Dan moet je inventief zijn’, zegt Ingrid van Kempen, lid van de projectgroep die dit project is gestart. Propedeusestudenten van IBL werken sinds begin november met de cd-rom Guerre de l’eau. Enkele Franse studenten zijn beschikbaar om de collega-studenten terzijde te staan.
In januari gaat de werkgroep de boer op bij middelbare scholen. De bedoeling is om samen met docenten dergelijke cd-roms te ontwerpen in de talen Frans, Duits en Engels, zodat ook scholieren op deze manier hun luister- en spreekvaardigheid kunnen oefenen. Ook wil docente Van Kempen de oefening op intranet zetten. ‘Dan kan ik het voortdurend aanpassen. De tekst veranderen, een filmpje erbij, zelf wat inspreken of een foto verwisselen.’
De werkgroep, aangevuld met enkele studenten, presenteert het project op zaterdag 15 december in Scheveningen tijdens het Talenfestival van het Nationaal Bureau Moderne Vreemde Talen. Dit festival is de afsluiter van het Europees jaar van de Talen. (GR)