Hermans past achterstallig hbo-geld bij na fraudeonderzoek

Minister Hermans heeft op aandringen van de Tweede Kamer verklaard bereid te zijn de korting te compenseren, die hij eerder dit jaar toepaste op de bekostiging van het hbo. Hij hield het geld in toen de prognoses nog aangaven dat er dit jaar minder nieuwe studenten zouden worden ingeschreven dan het vorig jaar. Inmiddels wijzen de inschrijfcijfers van de HBO-raad echter op een stijging. De HBO-raad heeft daarom het verschil alsnog opgeëist.
Om de nabetaling te kunnen doen moet de minister bij het voorjaarsoverleg in het kabinet aankloppen voor extra middelen. Hij schat de kansen dat dat lukt positief in.
Hermans wacht wel nog het onderzoek af naar vermeende fraude in het hbo bij de inschrijvingen, zo heeft verklaard. Half november meldde een oud-directeur van Saxion-hogescholen in Deventer, dat bij sommige hogescholen wordt gesjoemeld door cursisten uit het commerciële onderwijs onterecht als reguliere studenten in te schrijven. Hermans heeft zijn accountants opgedragen de beschuldigingen na te trekken. Naar verwachting is het onderzoek voor het einde van december klaar. (WK/HOP, FG)