Vraag naar hoger opgeleiden blijft

Studenten in het hoger onderwijs hoeven zich ook de komende jaren weinig zorgen te maken over hun kans op een baan. Alleen enkele modieuze studies zoals communicatie en toerisme, krijgen te kampen met een slechtere arbeidsmarkt.
Er blijft genoeg vraag naar hoger opgeleiden. Het aantal banen groeit wel niet zo sterk meer, maar er blijven vacatures ontstaan door pensionering. En voor die vacatures willen werkgevers steeds vaker iemand met een hogere opleiding. Voeg daarbij dat het aantal afgestudeerden van de universiteiten daalt en de uitkomst is duidelijk: de studenten van nu komen straks best aan de bak.
Dat is de analyse van het Maastrichtse onderzoeksinstituut ROA in zijn rapport ‘De Arbeidsmarkt naar Opleiding en Beroep’. De boodschap lijkt sterk op die van de vorige aflevering van dit rapport, in november 1999. Ook toen bleek dat mensen met lager of middelbaar onderwijs steeds slechter aan de bak komen, maar dat de markt voor hoger opgeleiden – ook bij economische teruggang – goed blijft.
Toch is er iets veranderd. Bij navraag blijkt dat in enkele modieuze richtingen de groei van het aantal studenten nu toch tot werkloosheid gaat leiden.
Een hbo-studie waar de prognose matig is, is personeel en arbeid. Er studeren vrij veel mensen in af en de onderzoekers verwachten dat werkgevers niet meer zo veel personeelswerkers nodig zullen hebben. Ook twee jaar geleden was het ROA al zo pessimistisch over deze studie, maar tot nu toe is er van werkloosheid nog weinig te merken geweest. Daar kijkt ROA-onderzoeker dr. Frank Cörvers echter niet van op: ‘Onze voorspellingen gaan over een periode van vier jaar, dus ook de prognose van ’99 kan nog uitkomen.’
Ook voor de hbo-opleidingen toerisme en recreatie geldt een ‘matig’ perspectief. Volgens Cörvers zijn hier vooral de vele commerciële aanbieders van hbo-opleidingen de boosdoener. Tegelijk is de markt voor mbo’ers in dezelfde richting wat aan het verbeteren. (FS/HOP)