Blackboard in gebruik

Studenten, docenten en medewerkers van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch en de Hogeschool Brabant kunnen sinds maandag de elektronische leeromgeving Blackboard gebruiken. Speciale e-learning coaches gaan de faculteiten helpen met de invoering ervan.
Op Blackboard kunnen studenten, docenten en medewerkers chatten, e-mailen of opdrachten uitwisselen. Ook kunnen docenten via Blackboard toetsen afnemen. Het ‘digitale klaslokaal’, waarin ze in tijdelijke of vaste groepen kunnen samenwerken, is ook buiten de hogeschool toegankelijk.
Volgens Bert Frissen, met Frank Dijkstra hoofd van het kennisplatform voor e-learning, was vanuit beide hogescholen grote vraag naar een digitale omgeving ter ondersteuning van het onderwijs. Op Internet bestaan meer elektronische leeromgevingen. De Brabantse hogescholen kozen voor Blackboard, omdat het erg overzichtelijk is en daardoor makkelijk te gebruiken.
Drie studierichtingen gaan nog niet met Blackboard werken. De Academie voor ICT en Management (AIM) en de Academie voor Financieel Management (AFM) hebben hun eigen systeem. Op de Academie St. Joost moet nog bekeken worden hoe Blackboard in het onderwijs moet worden ingepast. (RS)