OV-weekendkaart nog even gratis inruilen

Studenten met een OV-weekendkaart kunnen de pas nog tot 18 januari gratis omwisselen voor een die doordeweeks geldig is. De dertig gulden die dat kost, worden teruggestort. Studenten die hun weekendkaart behouden kunnen bij een structurele vertraging tweehonderd gulden van de NS vergoed krijgen.
De regeling werd ingesteld vanwege het nieuwe dienstrooster van de Nederlandse Spoorwegen. In de zogenoemde ‘winterdienstregeling’, die in september inging, rijden vanwege gebrek aan materiaal en personeel minder treinen. De beperking bezorgt een aantal uitwonende studenten vertraging op weg van en naar het ouderlijk huis (of een ander ‘vast weekendadres’).
Ter compensatie van dit leed spraken de studentenbonden ISO en LSVb in oktober met NS en IB-groep af dat studenten hun OV-weekendkaart kostenloos kunnen inwisselen voor een weekkaart. Wie dat niet wil kan in aanmerking komen voor een eenmalige vergoeding van 200 gulden. Dan moet de vertraging wel minstens een half uur zijn, en niet in te halen door een eerdere of latere trein te nemen. (WK,WvD/HOP)