Ovens Keramiek Den Bosch weer in gebruik

Studenten van de afdeling Keramiek aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch kunnen hun producten weer ‘bakken’. Vijf elektrische ovens, waarin kunstwerken worden verhit door spiralen, werden vandaag weer in gebruik genomen. De ovens raakten door de brand in mei beschadigd en moesten worden gereviseerd. Ze zijn van top tot teen nagekeken en gespoten, waardoor ze als nieuw zijn.
De renovatie van de afdeling Keramiek heeft langer geduurd dan vooraf was gepland. De elektrische ovens zouden eind november, na de Chinareis van de vierdejaarsstudenten, weer moeten werken. Die datum werd alsmaar uitgesteld. Voordat er gebakken kon worden, moest ook de afzuiginstallatie gereed. Niet onbelangrijk was het aanleggen van elektriciteit. Voor elke beslissing moest worden getekend en was her en der goedkeuring van verschillende partijen nodig. Dat heeft voor de nodige vertraging gezorgd.
De opbouw van de afdeling Keramiek is nog niet helemaal voltooid. Nu de elektrische ovens draaien is het wachten op de plaatsing van de twee gasovens. Naar verwachting worden die eind maart opgebouwd. De gasovens zijn groter dan de elektrische ovens. Er kan groter materiaal in en het effect na het bakken verschilt met het effect na bakken in een elektrische oven. Een aantal studenten zal dus toch nog even moeten wachten met het afbakken van, voornamelijk, het grotere werk. (RL)