Software voor studenten dit jaar toch gratis

Studenten kunnen dit jaar nog kosteloos Microsoft-software aanschaffen. Ook krijgen hogescholen en universiteiten meer tijd om te beslissen over verlenging van hun contract met de softwaregigant. Deze aanvullende afspraken zijn gemaakt tijdens nieuwe onderhandelingen tussen Microsoft en de instellingen.
Vorige week ontstond commotie in de onderwijswereld door de plotselinge enorme prijsverhoging van Microsoftprogramma’s. Hogescholen en universiteiten gaan voor iedere werknemer en student een bedrag van drie euro betalen. Daarnaast kunnen studenten voor ongeveer twintig euro licenties kopen waarmee ze bijvoorbeeld Windows kunnen aanschaffen. Dit jaar is de aanschaf nog gratis.
De onderwijsinstellingen hebben nog tot 31 maart om te kijken of ze verder willen met Microsoft. In plaats van het gebruikelijke driejarige contract kunnen ze nu ook een eenjarige verbintenis tekenen. (MvK/HOP)