Studenten demonstreren tegen wetsvoorstel Bachelor/Master

Het Landelijk Actie Comité (LAC) roept studenten op in actie te komen tegen het wetsvoorstel Bachelor/Master. Het LAC organiseert op 22 januari een protestmars in Den Haag, om te voorkomen dat het wetsvoorstel eind januari door de Tweede Kamer wordt aangenomen.
Het LAC heeft onder andere bezwaar tegen het ’topcollegegeld’. Hogescholen en universiteiten mogen, als het wetsvoorstel wordt aangenomen, tot ruim 7000 euro aan collegegeld te heffen. Het voorstel houdt ook in dat onderwijsinstellingen op willekeurige en subjectieve criteria studenten kunnen selecteren. Daarmee krijgen de instellingen volgens het LAC ‘belachelijk veel macht’. Bovendien mogen wo-studenten wel bekostigde masters volgen, en hbo-studenten niet. Die ongelijkheid zint het LAC niet.
De ‘BA-MArs’ begint bij het Centraal Station in Den Haag. De deelnemers lopen vervolgens naar het Binnenhof, waar ze een petitie aanbieden aan de Kamercommissie voor Onderwijs. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) ondersteunt de actie. (RL)