Bestuur dreigt joint venture met Amsterdamse hogeschool te stoppen

De samenwerking van Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen (HBB) bv met InterAct bv van de Hogeschool van Amsterdam dreigt te worden verbroken. De Raad van Bestuur van de Stichting Brabantse Hogescholen heeft aan directeur Casper van der Woude van HBB opdracht gegeven de joint venture met Amsterdam te beëindigen, wanneer de huidige twee directeuren van InterAct niet uit hun functie worden ontheven. De twee directeuren zijn de met Van der Woude bevriende Jan van Zwieten en Herman van Breda, beiden van het Bureau Opleiding & Ontwikkeling (O&O) uit Breda.
De Raad van Bestuur vindt dat de positie van de twee als statutair directeur van InterAct een verstrengeling inhoudt met hun belangen in O&O.
Casper van der Woude betreurt de beslissing van de Raad van Bestuur. Hij heeft geen problemen met het inhuren van de twee directeuren bij InterAct. ‘De Hogeschool van Amsterdam heeft het management aan O&O in handen gegeven. De directeuren vallen onder de jurisdictie van de Hogeschool van Amsterdam.’
Van der Woude erkent dat een verschil van mening met zijn bestuur, die grootaandeelhouder van de HBB bv is, lastig is voor zijn positie als directeur. ‘Dat is dan ook onderdeel van het gesprek waarin ik met de Raad van Bestuur ben gewikkeld’ verklaart Van der Woude. Hij wijst erop dat hij al jaren met Van Zwieten bevriend is, en dat hij die niet zomaar wil laten vallen.
De dreiging van de Raad van Bestuur om de banden met InterAct te verbreken komt vlak voordat minister Hermans zijn rapportage over frauduleuze en oneigenlijke hbo-inschrijvingen uitbrengt. Vanmorgen maakte Frans Leijnse, voorzitter van de HBO-raad bekend dat zes hogescholen gebruik hebben gemaakt van de diensten van een ‘extern bureau’ bij het doen van oneigenlijke inschrijvingen. Later vandaag werd bekend dat het om het Bureau O&O gaat. (FG)