Bredaas Bureau organiseerde oneigenlijke inschrijvingen

Het Bureau Opleiding & Ontwikkeling (O&O) in Breda is de externe bemiddelaar die volgens Frans Leijnse, voorzitter van de HBO-raad, de oneigenlijke inschrijvingen voor zes hogescholen heeft georganiseerd. Tot de zes hogescholen behoorde de Hogeschool Brabant.
De betrokken hbo-instellingen hebben daardoor miljoenen extra aan rijksbijdragen opgestreken. Leijnse verklaarde vanochtend in de Volkskrant dat het niet duidelijk is of je de oneigenlijke inschrijvingen fraude kunt noemen. Maar de gebruikte constructie kan volgens de hbo-voorman niet door de beugel. Hij noemde de namen van de hogescholen en het externe bureau niet.
Behalve de Hogeschool Brabant hebben de Hanze Hogeschool in Groningen, de Hogeschool van Utrecht, de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Alkmaar en de Saxion Hogeschool IJselland in Deventer van de constructie geprofiteerd.
De zes hogescholen hebben in 1998 en 1999 studenten ingeschreven die door O&O werden aangeleverd. Voor een groot deel buitenlanders die aan commerciële cursusssen deelnamen, waarvoor O&O al vergoedingen ontving. De hogescholen streken de rijksbijdragen voor deze inschrijvingen op, ook al leverden ze er geen noemenswaardige onderwijsprestatie voor.
De Hogeschool Brabant kwam in 2000 in het nieuws vanwege de uitbesteding van delen van het heao-onderwijs aan hetzelfde commerciële bureau O&O. Daarover ontstond commotie omdat de kwaliteit niet zou zijn gewaarborgd. De hogeschool verbrak daarop de banden met het bureau. (FG)