Hermans bevestigt 2400 dubieuze inschrijvingen

Tenminste 2400 inschrijvingen in het hbo zijn bij de accountants van het ministerie van OC&W onderwerp van onderzoek. Dat heeft minister Hermans gisteren in een besloten overleg in de Tweede Kamer meegedeeld, schrijft de Volkskrant. Het getal van 2400 komt exact overeen met het aantal studenten waarvoor het Bredase bureau O&O in het studiejaar 2000-2001 een collegegeldgarantie afgaf. Skoop/Impuls meldde woensdag via deze website dat O&O blijkens zijn jaarrekeningen voor 6 miljoen gulden garant stond bij verschillende hogescholen. Dat is het collegegeld van ongeveer 2400 studenten. Met die inschrijvingen was alleen al in dat jaar 24 miljoen gulden aan overheidsbekostiging gemoeid. Naar schatting 10 miljoen daarvan kwam terecht op de bankrekening van O&O.
Hermans liet weten dat inderdaad de zes hogescholen door zijn accountants zijn bezocht die de HBO-raadvoorzitter Frans Leijnse eerder deze week noemde als instellingen die betrokken zijn. Maar de onregelmatigheden strekken zich volgens de minister over een ruimere periode uit dan de jaren 1998 en 1999 waarvan Leijnse sprak.
Hij kondigde aan dat in gevallen van fraude aangifte zal worden gedaan bij justitie. (FG)