Hogeschool van Amsterdam houdt O&O-directeuren voorlopig in functie

Terwijl diverse hogescholen in den lande zich de afgelopen dagen haastten te verklaren, dat de banden met het Bredase bureau Opleiding en Ontwikkeling (O&O) inmiddels waren verbroken of binnenkort zullen worden verbroken, blijft de relatie van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) met het in opspraak geraakte bedrijf voorlopig ongewijzigd. Een woordvoerder verklaart desgevraagd, dat de HvA het onderzoeksrapport over de hbo-fraude van het ministerie van OC&W afwacht. Dat is aangekondigd voor eind februari. Daarna bekijkt men of de relatie met O&O moet worden herzien.
Bij de hoofdstedelijke hogeschool gaat de samenwerking met O&O verder dan bij de collega-instellingen. De bv InterAct, waarin de commerciële activiteiten van de HvA zijn ondergebracht, wordt namelijk geleid door twee directeuren van O&O. Zij zijn benoemd als statutair directeur. In het contract tussen HvA en O&O is vastgelegd dat een percentage van de winst van InterAct toevloeit aan O&O.
De positie van O&O aan de hogescholen is op de tocht komen te staan door de fraude-affaire in hbo, waarbij het bureau een kwalijke rol zou hebben gespeeld. In de aanloop naar de deining hierover heeft de Hogeschool Brabant enkele weken geleden al een samenwerkingscontract met de Hogeschool van Amsterdam opgezegd. Alleen als de directie van InterAct wordt vervangen wil de Hogeschool Brabant nog samenwerking tussen haar eigen commerciële bv Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen (HBB) en InterAct toestaan. Binnen de Hogeschool Brabant is over die beslissing onenigheid gerezen tussen de Raad van Bestuur en directeur Casper van der Woude van HBB. Van der Woude heeft twee jaar geleden InterAct van de ondergang gered door de directie over te laten nemen door O&O, waarmee hij al sinds de oprichting in 1996 innig samenwerkt.
Via de zakenvrienden Casper van der Woude van HBB en O&O/InterAct-directeur Jan van Zwieten zijn de bv’s van de twee hogescholen en het particuliere bedrijf O&O inmiddels sterk verweven. De twee hogeschool-bv’s hebben twee jaar geleden een joint venture gevormd, waarin gezamenlijk cursussen en onderwijsprojecten worden aangeboden. Terwijl een deel van de winst daarvan al via het contract met de InterAct-directeuren bij O&O terecht komt, worden bovendien klanten van de betrokken bv’s over en weer in cursussen gesluisd. Op de websites van de bv’s worden elkaars cursussen aangeboden. (FG)