Ook inspectierapport over tentamenfraude vandaag gepresenteerd

Niet alleen het rapport van de accountants van minister Hermans over gesjoemel met inschrijvingen in het hbo, ook een rapport van de onderwijsinspectie over de soms ondermaatse kwaliteit van de examens en tentamens in het hbo wordt vandaag in Den Haag gepresenteerd.
Hoofdinspecteur hoger onderwijs F. Leeuw gooide op 31 januari de knuppel in het hoenderhok door in het EO-programma De Ochtenden te beweren dat studenten in het hbo op grote schaal frauderen met tentamens en examens. Docenten zouden daaraan grif meewerken omdat een student die niet afstudeert de hogeschool uiteindelijk alleen maar geld kost.
Voorzitter Frans Leijnse van de HBO-raad, die zich in de media net druk aan het verweren was tegen de aanstromende kritiek van de departmentale accountants op gesjoemel met inschrijvingen, reageerde als door een slang gebeten. In een persbericht betichtte hij Leeuw ervan, met de uitspraken ver buiten zijn boekje te zijn gegaan. ‘Hij doet al uitspraken over een onderzoek dat nog in volle gang is.’
Dat onderzoek is nu echter gereed, en wordt vandaag, tegelijk met het rapport over oneigenlijke inschrijvingen gepresenteerd in aanwezigheid van minister Hermans. Vanmiddag reageert de HBO-raad. (FG)