Ex-NS-directeur Stelwagen interim bij Bedrijfsopleidingen bv

De leiding over Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen bv (HBB) is voorlopig in handen gelegd van Tjibbe Stelwagen (55). De interim-vacature ontstond toen de Raad van Bestuur de HBB-directeur in februari op non-actief stelde wegens banden met het omstreden onderwijs-bedrijf O&O.

Stelwagen komt van de Nederlandse Spoorwegen, waar hij in juni 2001 opstapte als directeur Operations; hij was in die functie verantwoordelijk voor het materieel. Hij vertrok vrijwillig, omdat hij zichzelf niet in staat achtte zich door de ‘uitdagende periode’ heen te slepen waarin het spoorwegbedrijf zich bevond. Het kostte hem steeds meer moeite zich op te laden voor topprestaties, zo schreef hij in een brief aan het personeel. Bij de HBB denkt hij echter er weer volop tegenaan te kunnen gaan, omdat hij verwacht plezier in het werk te zullen vinden.
Een van de eerste beslissingen die hem wacht is de keuze voor doorgaan of stoppen met de samenwerking met InterAct, de commerciële bv van de Hogeschool van Amsterdam. De samenwerking werd onlangs door de Hogeschool Brabant opgezegd, vanwege de belangenverstrengeling met O&O. (FG)