Koopman sluit meer meningsverschillen met de accountant niet uit

Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Stichting Brabantse Hogescholen, maakt zich geen grote zorgen over de nadere vervolgonderzoeken aan de Hogeschool Brabant naar aanleiding van de hbo-fraude. Wel zegt hij in een interview van de hogeschoolkrant Impuls die vandaag uitkomt, dat het mogelijk is dat nog meer zaken aan het licht komen waarin de accountant ‘een andere kijk op de praktijk zal blijken te hebben’.
Verschillende onderzoeken staan de hogeschool te wachten. Allereerst het interne onderzoek dat de Raad van Bestuur zelf laat instellen om alle mogelijke ongerechtigheden boven tafel te krijgen. Daarnaast heeft Hermans een accountantsonderzoek aangekondigd naar InterAct, de contract-bv van de Hogeschool van Amsterdam, en zijn vertakkingen; Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen bv heeft een joint venture met InterAct. Bovendien beraadt het Openbaar Ministerie zich op de aangifte van minister Hermans tegen zes hogescholen, waaronder de Hogeschool Brabant, en het Bredase bureau O&O.

In het interview komt de vraag aan de orde waarom het bestuur niet eerder tegen HEAO-directeur Schwiebert en directeur contractactiviteiten Van der Woude is opgetreden op grond van geruchten over financiële belangen in O&O. Koopman antwoordt hierop: ‘Als er dingen bekend waren had men dat moeten melden. Ik weet dat er geruchten waren. Maar die waren dermate indirect, dat je alleen de betrokkenen zelf kon bevragen. Een werkgever hoort zorgvuldig te handelen. Mijn probleem met dit interview is dat het over individuen gaat. Pas als je heel zeker weet dat er iets niet in orde is, kun je optreden.’ (FG)