Minister keurt bekostiging reparatieonderwijs masterstudenten af

Een aanvullend onderzoek naar de overheidsbekostiging van masterstudenten die reparatieprogramma’s volgen komt er niet. Minister Hermans kondigde op 27 februari zo’n onderzoek aan. Maar vandaag schrijft hij in de beantwoording van kamervragen: ‘Ik vraag mij af of aanvullend onderzoek nog aan de orde is.’ Hij stelt nu zonder meer vast, dat studenten die staan ingeschreven voor een niet bekostigde masteropleiding niet tegelijk als bekostigd student kunnen zijn ingeschreven om ‘deficiënties’ voor de masterstudie weg te werken.

De geschetste praktijk kwam aan het licht bij Saxion Hogescholen in Deventer in het accountantsonderzoek op zes hogescholen, dat op 27 februari door de minister werd gepresenteerd. Het staat wel vast dat Saxion niet de enige hogeschool is die deze constructie toepast.
Eerder deze week stuurde Hermans alle hbo-instellingen een vragenlijst, waarop ze onder andere deze constructie moeten melden. Hermans laat vandaag weten de beantwoording daarvan af te wachten. ‘Pas daarna zal ik de door mij noodzakelijk geachte maatregelen treffen.’ (FG)