O&O kaapte merknaam samenwerkende hogescholen

Het bureau O&O in Breda heeft de merknaam ‘HABB’ van de Hogeschool Brabant en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) gekaapt. O&O, dat gezien wordt als organisator van gesjoemel met inschrijvingen, deponeerde de naam HABB op 29 november 2001 bij het Benelux Merkenbureau in Den Haag. De naam behoorde feitelijk toe aan de HvA en de Hogeschool Brabant.
HABB ging op 1 januari 2001 van start als joint venture van InterAct, de commerciële bv van de HvA, en Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen bv. Onder de nieuwe merknaam ging de joint venture de markt op met post-mbo-cursussen, post-hbo-cursussen en masterstudies. Kort daarvoor had Simon Korteweg, de toenmalige voorzitter van het College van Bestuur van de HvA, de directie van InterAct in handen gegeven van Jan van Zwieten en Herman van Breda van O&O. Dit op voorstel van Casper van der Woude, directeur van de Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen bv.
Heimelijk had Van der Woude grote belangen in O&O. In oktober 2000 had hij samen met mede-eigenaar Van Zwieten O&O voor 30 miljoen gulden verkocht aan de multinational Informa. Voorwaarde was, dat de verkoopprijs in de komende jaren met terugwerkende tot 100 miljoen gulden zou kunnen oplopen afhankelijk van de resultaten.
In november 2001 veranderde de Hogeschool Brabant na langdurig touwtrekken het arbeidscontract met Van der Woude. Hij was geen medewerker meer van de hogeschool, maar kwam rechtstreeks in dienst van de bv waarvan hij directeur was. In die onderhandelingen kwamen zijn belangen in O&O op tafel. Nog in dezelfde maand deponeerde O&O de merknaam HABB. Drie maanden later, eind februari 2002, stelde de Raad van Bestuur Van der Woude op non-actief in verband met belangenverstrengeling.
Eerder werd al bekend dat O&O dubbel spel speelde op de groeimarkt van commerciële opleidingen. In 2000 had het de Spinoza University opgericht, dat met het aanbieden van masteropleidingen dezelfde doelgroepen ging bewerken als HABB. (FG)