Raad van Bestuur wist sinds november van O&O-aandelen Van der Woude

Al sinds november vorig jaar weet de Raad van Bestuur dat Casper van der Woude aandelen heeft bezeten in het omstreden bedrijf O&O. Die mededeling kwam van Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur, tijdens een bijeenkomst gisterenmiddag van medewerkers van de HEAO. Van der Woude werd vorige week op non-actief gesteld als directeur van Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen bv, een van de commerciële poten van de hogeschool. Tegelijk werd Ron Schwiebert, de directeur van de HEAO naar huis gestuurd. Medewerkers uitten tijdens de bijeenkomst gisteren hun verbazing over het feit dat Van der Woude en de Schwiebert jarenlang hun belangenverstrengeling met O&O konden volhouden, terwijl meermalen signalen daarover naar boven kwamen. Zo werd in de faculteitsmedezeggenschapsraad eind 1999 naar aanleiding van een discussie aan de HEAO over een contract met O&O openlijk twijfel geuit over mogelijke belangenverstrengeling.
Op de gang van zaken in die periode ging Van Kalmthout, die toen nog geen bestuurder van de Hogeschool Brabant was, niet in. Wel gaf hij toe dat Van der Woudes aandeel in O&O door deze zelf in november 2001 ter tafel was gebracht. Onduidelijk bleef waarom hij pas de vorige week op non-actief werd gesteld.
Het aandelenbezit van Schwiebert zou wel pas vorige week duidelijk zijn geworden. Toen tipte het moederbedrijf van O&O, Euroforum in Eindhoven, de Raad van Bestuur van de hogeschool. Euroforum voelt zich bedrogen door de aandeelhouders en het bestuur van O&O van wie zij het bedrijf vorig jaar kochten. Het heeft aangekondigd voormalig directeur en aandeelhouder Jan van Zwieten juridisch aan te spreken voor de schade. (FG)