Alsnog toestemming ‘Integrale Veiligheid’

De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch mag komend studiejaar starten met de opleiding Integrale Veiligheid. Minister Hermans heeft dit eind vorige week beslist. Dit bevestigt een woordvoerder van het ministerie.
Eerder wees de minister de aanvraag voor de nieuwe opleiding af. De hogeschool ging hiertegen in beroep bij de Commissie voor de Bezwaarschriften van het ministerie. Die oordeelde dat de minister zijn negatief besluit moest herroepen of een nieuwe beslissing moet nemen na advies van de Adviescommissie Onderwijsaanbod (ACO). De minister koos voor het laatste.
Een belangrijke overweging van de minister om zijn eerder negatief besluit te herroepen is dat de hogeschool heeft duidelijk gemaakt dat de opleiding Integrale Veiligheid geen overlap zal hebben met de politieopleiding.
Aanvankelijk vroegen zeven hogescholen toestemming om een dergelijke opleiding te mogen beginnen. Nadat de minister zijn toestemming onthield, zetten alleen de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en de Hogeschool Leeuwarden de aanvraag door. Ook Leeuwarden mag de opleiding komend jaar gaan starten. (GR)