Collegelid Hogeschool van Amsterdam afgetreden om hbo-fraude

Ron Bormans, lid van het College van Bestuur van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), is opgestapt. Hij is gesneuveld ten gevolge van de hbo-fraude. In een persverklaring van de hogeschool staat: ‘Hij was als collegelid vanaf begin 2000 betrokken bij onderwijstrajecten met Belgische studenten waarvan nu is komen vast te staan dat zich onregelmatigheden hebben voorgedaan.’ Bormans zelf zegt, dat de fraude-affaire zijn vertrek heeft ‘verhaast’: ‘Ik denk dat ik hier een aantal goede dingen voor de hogeschool heb gedaan. Maar, hoe je het ook wendt of keert, ik ben uit hoofde van mijn functie bij die vervelende zaak betrokken.’
Bormans was niet de enige verantwoordelijke HvA-bestuurder in de hbo-fraude. Simon Korteweg, die vorig jaar als collegevoorzitter vertrok, was de eerstverantwoordelijke. Hij haalde in 2000 het bureau O&O, dat de fraude organiseerde, bij de Amsterdamse hogeschool binnen, vlak nadat het bureau door de HEAO-Breda buiten de deur was gezet. O&O kreeg de directie van de commerciële bv InterAct van de HvA in handen. Vandaaruit had het een ideale positie om tussen de HvA en enkele samenwerkende hogescholen met cohorten studenten te schuiven. Die partner-instellingen waren vooral de Hogeschool van Utrecht en de Hogeschool Brabant. Met de laatste zette InterAct een joint venture, de HABB, op. In september a.s. wordt die samenwerking verbroken.
De nieuwe bestuursvoorzitter van de HvA, Rob Scheerens, neemt de taken van Bormans over. (FG)