Dependances in Oss en Bergen op Zoom van de baan

De nevenvestigingen die de Hogeschool ’s-Hertogenbosch in Oss en de Hogeschool Brabant in Bergen op Zoom wilden starten, zijn voorlopig van de baan. Van de 23 nieuwe opleidingen die de Brabantse hogescholen hebben aangevraagd, is er één blijven staan: HBO-Recht voor de vestigingsplaats Tilburg.
Eerder vroegen de Hogeschool Brabant vier opleidingen aan voor een vestiging in Bergen op Zoom en de Hogeschool ’s-Hertogenbosch elf voor een dependance in Oss.
Wel gaan de Brabantse hogescholen onderzoeken of ze in de nabije toekomst in samenwerking met de plaatselijke ROC’s opleidingen kunnen beginnen. ‘Dan komen we dichter bij de studenten uit de regio’, zegt Frans van Kalmthout, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur.
Een andere reden is dat de Brabantse hogescholen zo hun achterland willen beschermen tegen concurrerende hogescholen. ‘De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen rukt steeds verder op naar het zuiden. Dat vinden we niet zo plezierig’, meent de bestuurder. Zo verzorgt de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen samen met het Bossche Koning Willem I College een opleiding verpleegkunde in Vught. ‘Dat kunnen wij ook.’ (GR)