‘Hermans moet bescherming titels Europees regelen’

Minister Hermans van onderwijs moet met zijn Europese collega’s overleggen over de bescherming van titels. Kamerlid Camiel Eurlings vreest anders voor de kwaliteit van het diploma.
Onlangs bleek een levendige handel te bestaan in diploma’s van buitenlandse postbusuniversiteiten. Tegen betaling van een forse som kunnen klanten hun cv opwaarderen met een heuse academische graad. In veel gevallen wordt de titel verleend op basis van vrijstellingen, gebaseerd op werkervaring van de ‘student’. Vaak kan het diploma na een korte particuliere cursus vervolgens worden ingeruild voor een Nederlandse bul.
Treffend voorbeeld is de Spinoza University van ‘hoogleraar’ Jan van Zwieten. De oud-vennoot van bureau O&O wilde masteropleidingen gaan aanbieden en richtte daartoe in oktober 2000 de Spinoza University op. De professoren werden geleverd door de Newport University in Antwerpen. De Newport University is een Amerikaanse brievenbusinstelling met vestigingen over de hele wereld.