Kamer wil betere studentenkaart

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat minister Hermans van Onderwijs het akkoord over de nieuwe OV-kaart voor studenten niet moet tekenen. De Kamer wil dat studenten geld terug kunnen vragen als hun trein een half uur of meer is vertraagd. Eventueel moet Hermans teruggestuurd worden naar de onderhandelingstafel.
CDA-kamerlid Camiel Eurlings noemt het onacceptabel dat in het nieuwe contract de regeling voor schadevergoeding is geschrapt. ‘Studenten moeten dezelfde rechten hebben als andere gebruikers van het openbaar vervoer. Niet goed, geld terug moet ook voor studenten gelden.
Begin april maakte Hermans bekend dat hij een nieuw contract met de openbaarvervoerbedrijven had afgesloten. Vanaf 1 januari 2003 kunnen weekkaarthouders de gehele vrijdag van hun OV-kaart gebruik maken. Weekendkaarthouders kunnen op vrijdag al vanaf 12 uur ’s middags gratis reizen. (SW)