Opleiding MWD beloont beste artikel

Bianca van der Bom, studente Maatschappelijk Werk & Dienstverlening (MWD) in Breda, heeft vandaag de prijs ‘Schrijven over het vak’ gewonnen. Een jury koos uit acht genomineerde verhalen ‘Dwang bij verwaarlozing’ van Van der Bom als beste artikel van het studiejaar 2001-2002. Van der Bom stelt de observatiemachtiging ter discussie, een aanvulling op de Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen (BOPZ). Deze aanvulling moet het mogelijk maken dat psychiatrisch zieke mensen, die een gevaar voor zichzelf zijn, voor de duur van drie weken worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. In de praktijk blijkt het vaak moeilijk om deze mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. De wettelijke middelen ontbreken vaak en de betrokkenen weten niet goed welke instanties zij moeten benaderen voor hulp. Naast de prijs voor het beste artikel werd de jaarprijs uitgereikt aan Claire Braaksma, MWD. Ze ontving deze prijs vanwege haar inspiratie voor zowel medestudenten als docenten. Braaksma werd door docenten gekozen vanwege haar steun aan studenten, en gekenmerkt als een integer persoon met een sterk psychologisch inzicht.(RL/YE)