Student krijgt geld niet terug bij treinvertraging

Voor studenten met een OV-kaart is het vanaf 1 januari 2003 niet meer mogelijk geld terug te vragen als hun trein is vertraagd. In het contract voor de nieuwe kaart, dat minister Hermans van Onderwijs vorige week afsloot met de NS, staat dat de geldterugregeling niet van toepassing is.
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is verontwaardigd. De OV-kaart kost studenten ruim 60 euro per maand. Nu krijgen ze bij een vertraging van een half uur tot een uur 2,27 euro terug en bij een vertraging van meer dan een uur 4,54 euro.
LSVb-voorzitter Sofie Joosse: ‘Hermans haalt studenten zomaar uit een regeling die voor alle treinreizigers geldt. Daarmee maakt hij studenten tot tweederangsreizigers. Dat kan niet.’ In zijn brief aan de Tweede Kamer over het nieuwe contract schrijft Hermans niets over het afschaffen van de regeling.
Minister Hermans meende tijdens de persconferentie over het nieuwe contract dat iedereen blij zou moeten zijn met de nieuwe kaart. De kaart blijft gehandhaafd en bovendien zijn in het nieuwe contract de reismogelijkheden op vrijdag verruimd. De LSVb meldde eerder blij te zijn met deze verbetering. (SW)