Toch student in Raad van Toezicht IBG

Voormalig ISO-voorzitter Roos Zwetsloot (27) is door minister Hermans benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de Informatie Beheer Groep, de beurzenverstrekker in Groningen.
Zwetsloot is hoofd van de afdeling Planning & Control bij de Hogeschool van Amsterdam. Daarnaast studeert ze bedrijfskunde en is ze voorzitter van het hoofdbestuur van de Nederlandse Studentensport Stichting.
LSVb-voorzitter Sofie Joosse spreekt van ‘een grote verbetering’ omdat Zwetsloot studente is. De studentenbond had bij minister Hermans aangedrongen op benoeming van een student-toezichthouder bij de beurzenverstrekker. Eerder dit jaar organiseerde de bond nog een eigen sollicitatieprocedure, die vijfenzeventig reacties van studenten opleverde.
Hermans had andere ideeën over invulling van de vacature. Volgens hem moet een lid van de Raad van Toezicht onafhankelijk zijn, maar wel het vertrouwen van de studenten genieten. En onafhankelijk is Zwetsloot naar eigen zeggen zeker. ‘Ik zit daar op persoonlijke titel, en niet namens de studentenbonden.’
Zwetsloot relativeert het feit dat ze student is. ‘Ik sta ingeschreven, maar werk al drie jaar. Het schrijven van mijn scriptie schiet niet echt op met een full-time baan. Maar goed, de zomer komt eraan.’ (PH/HOP)